Esteetika ja tähendus klaasikunstis
Magistritöö, Merle Hiis 2002

2. Absolutely Beautiful
<<< tagasi

2.1. KRISTALLKINGAKE

Louisiana vanasõna ütleb: "Anna kreoolile kristall-lühter ja kaks peeglit seda peegeldama ning ta on rahul." Klaas on killuke luksust vaesuse keskel; teemant, mida iga mats võib endale lubada. Mida rohkem sul on, seda vähem sa näitad - ja vastupidi. Luksusega liialdamine on tõusiku tunnus ning iseloomustab ühiskondlikke üleminekuperioode.

Tuhkatriinu kingakesed rõhutavad kandja erakordsust ja haprust, asetavad ta kõrgemale sookaaslastest ning on tema (printsi poolt) äratundmise pandiks. Muinasjutu kangelannaga samastuvad tüdrukud elavad läbi egotripi, mida hästi kirjeldab ütlemine "Ümberringi pasameri, mina üksi lilleke."

Joseph Paxton'i "Kristallpalee" 1851.aasta Londoni maailmanäitusel sisaldas ühe tõmbenumbrina 6 meetri kõrgust lõigatud kristallist purskkaevu - ausammast inglise klaasitööstuse edusammudele. Rohkem kristallpalee nime vääriv kui hoone ise, tähistas monument siiski pigem lõppevat kui algavat ajastut - rooside, luikede ja tuhkatriinulugude aega, mil ornamenti veel ei võõristatud. Klaasi ajalugu algab Vana- Egiptuse säravais värvides iluasjakestega, jätkub Rooma mosaiikklaasi, gooti vitraazhide, Veneetsia klaaspitside, India pärlite, Böömi kristalli kaudu masinaajastusse välja. >>>

Joseph Paxton: Crystal Palace, 1851

<<< avaleht <<< cv <<< klaas <<< foto <<< installatsioon <<< disain <<< tekst