KLIENDISUHE TRÜKIKOJAGA JA LEPINGUD.

Priit Põldre, Prisma Print.

Peale ülikooli (Espoo Vantaa Institute of Technology) lõpetamist graafilise tööstuse inseneri erialal Soomes, 1995.a., töötas tootmisjuhina Tallinna trükikojas Vaba Maa. Nüüd on pool aastat töötanud tegevdirektorina Prisma Prindi kaubamärki kandvas reprofirmas (töötajaid 24; aastakäive u. 20 miljonit Eesti krooni).

Antud juhul vaadeldakse kliendi-teostaja suhet teostaja vaatevinklist.

1. Kliendid on firma tegevuse aluseks.

Trükifirma klientide iseloomustus

2. Ühise keele leidmine trükifirma ja kliendi vahel.

Trükialane terminoloogia on Eestis hetkel veel lõplikult paika panemata

Terminite erinev algupära

Hea klienditeenindaja peab olema kursis võimalikult paljude eri terminitega.

3. Tarnetingimused kui sellised.

ETTL kavatsused ja vajadused tarnetingimuste kinnitamisel.

Aluseks võetud eeskujud.

Milleks neid tingimusi on vaja?

4. Trükiettevõtte teenusepaketi paindlikkus.

Trükifirmade käitumine klientide vajaduste muutmisel.

Trendid trükiteenuste turul.

5. Trükiettevõtte soovid tellijale.

Konkreetsed tähelepanekud trükiteenuste tellija ning täita koostöö sujuvamaks muutmiseks.

KUHU LÄHEB TRÜKK?

Peeter Marvet, Uniprint

Uniprint / Goodwin / vabakutseline ajakirjanik. Ilma kõrghariduseta matemaatikukalduvustega jutlustaja, kellele pakub huvi trükindus ja eriti prepress, millega on tegelenud erinevatel tasemetel alates aastast 1989 (e. esimestest laserprinteritest Eestis). Reprokodade nuhtlus kes võtab oma tööd trükikoja Uniprint kvaliteedijuhina liiga tõsiselt.

Selle loengu eesmärgiks on teha ülevaade sellest, kuhu oleme jõudnud, mis sünnib maailmas ja kuidas me peame uue vastuvõtmiseks valmistuma.

Vanasti

Vanasti ehk veel aastal 1992 oli kuum sõna rotaprint, millel hakkajamad ka neljavärvitrükki tegid. Oluline oli midagi ära teha ja vana hea eestlane nautis võimalust isetegevuseks ja leiutamiseks. Tädid voltisid-komplekteerisid, suure koliseva traatijaga löödi klambrid selga ning ei näitusekülastajad ega Ameerika saatkond pannud pahaks, et asi veidi viltu lõigatud ning trükiplaadid ussitanud olid. Siinkirjutaja tõi salakaubana Soomest krobelist paberit Taani suursaadiku visiitkaartide jaoks ja oli eluga äärmiselt rahul.

1996

Eelmisel aastal samal ajal oleks võinud öelda, et klient kipub soovima rohkem kui põhimõtteliselt võimalik on. Alati on võimalik leida mõni erinevus originaali ja trüki vahel — eriti juhul, kui originaal vaid kliendi kujutluses eksisteerib. "Arvuti on hea ja õige, teie trükkige nii nagu mina arvutisse joonistasin", oli põhiline loosung.

Täna võib trükikoda juba rahulikumalt hingata — on tekkinud ja tekkimas ettekujutus trükindusest kui millestki tegelikust ja füüsikaseadustele alluvast. Füüsikat aga tasub õppida enne kui raskuskiirenduse mõju omal nahal proovida — ja samuti maksab teada, kuidas käib trükkimine. Loomulikult on vahepeal edasi arenenud ka needsamad arvutid ja palju varem kombineerimist nõudnut sünnib täna loomuliku hiireklõpsuga.

Mida meil pole olnud

Kiire üleminek kanamuna-ofsetilt maailmatasemel trükitehnikale tähendas aga kahte asja — ühest küljest võisime me seni kasutusel olnu rahulikult minema visata ja alustada uute tehnoloogiatega puhta lehena, teisest küljest polnud meil suurt kogemust tehnikaga mis oleks uuem kui vahest paarkümmend aastat. Üksikuid trükimasinaid oli ostetud, kuid kogu neid teenindav struktuur oli endiselt ikkagi ise leiutatud ja kättesattuvast keemiast kokku segatud.

Meil on enamasti vahele jäänud lääne tasemel käsimontaaz, korralik plaadivalmistamine jms — ja täna oleme me jõudnud niikaugele, et poognamontaaz arvutis ja FM-rastri tunduvad vältimatu lahendusena järgmiseks aastaks, samas kui ära on jäänud tootmise-taseme kvaliteedistandardile vastavad seadmed ja neil põhinev kogemus.

"Õhust ja armastusest" on tekkinud ka arvuti-prepress — kui seni sai munavalgega trükiplaate kaetud, miks siis ei võiks koduarvutil graafikat teha. Eestlane on veendunud isemõtleja ja arvab, et ise põlveotsas tehes tuleb odavam. Tulemuseks "konstitutsiooniline anarhia".

"Eestlane on niigi tark, kes teda ikka õpetada suudab." Õnneks oli ka see lause asjakohane pigem aasta tagasi kui täna, vähemalt läheb õpetus tunduvalt paremini kohale ja, mis eriti oluline, leiab ka koheselt rakendust.

Kahjuks puudub aga hetkel tasemel koolitus, mida saaks julgelt välja reklaamida. Loodetavasti toob järgmine aasta selles vallas muutusi, sest nõudmine on tekkinud ja see ei saa pikka aega pakkumist ületada ilma et normaalsed majandus-seadupärad rakenduma hakkaks.

Edasi?

Ma olen viimaste aastate jooksul selgitanud, et ainus võimalus trüki alal kvaliteeti saavutada on skaneerida slaid sisse high-end trummelskanneril ning samas ka CMYK-lahutada ja trükkida see filmi samavõrd kvaliteetsel sisetrummel-filmiprinteril.

Aeg muutub, tehnoloogiad muutuvad. Internet, multimeedia, hüpermeedia, arvutist-plaadile ja arvutist-trükimasinasse tähendavad seda, et me peame muutuma paindlikumaks, kiiremaks ja digitaalsemaks. Kui veel aasta tagasi võisin ma öelda, et lauaskannerit ei saa võrrelda professionaalse trummelskanneriga, sest puudub tarkvara värvilahutuseks, siis tänaseks on olukord muutunud. See, mis aasta tagasi oli hindamatu lahendus, on tänaseks laiatarbe-tarkvara osa.

CMYK’i asemel CIELab (Linotype-Hell) või RGB (Agfa) ning värvilahutus printeris e. me ei tee tulevikus "värvilahutust kettale". Soovides ennast mitte siduda väljundseadmetega oleks vaja võtta enda peale ka hulk pildikorrektsioone, mida siiamaani on tehtud reprokeskuses (kui on tehtud).

Poognamontaaz arvutis — me ei saa teha ühte reklaami, seda filmi lasta ja ajakirjale saata. Arvutigraafika tuleb kohandada selliseks, et me saaksime edasi anda reklaami digitaalsel kujul ja olla kindlad, et see saaja arvutis kasutuskõlbulik on. Arvutist-plaadile tehnoloogia tähendab seda, et meie print-käsust ei tähenda enam filmi-hinda, vaid pigem kogu tiraazi hinda. Milliseid seadmeid me peaks hankima, et oleks võimalik tulemust enne seda kallist hiireklõpsu kontrollida?

Ise skaneerimine. Kui meie aastane skaneerimise-käive jõuab hinnas lähedale hea skanneri hinnale (kasvagu käive või langegu skanneri hind), tekib paratamatult mõte omast skannerist. Hea värvitunnetusega skanneri-kuski leidmine on küll probleem, kuid arvatavasti mitte ületatamatu — aga unustada ei tohi, et lisaks võidule ajas ja rahas peame me enda peale võtma ka lisavastutust.

Värv on põhiline, sest konkureerivad meediad kes CMYK’i asemel pruugivad RGB’d, ehk tele-video-www-jne suudavad pakkuda rõõsamat värvi kui tavaline nelja-värvi-trükk Sellel aastal FM-raster, järgmisel aastal kasutame me seda juba hexachrome-trükis. Sellel aastal tellime pildi skannimise suvalisest reprokeskusest, järgmisel aastal valime noriva täpsusega reprokeskust ja kirjutame ümbriku peale selle mehe nime, kes peab nuppe keerama — ja ostame kallid pilditöötlusjaamad mis võimaldavad selle usaldatava mehe tööd kontrollida-parandada.

Mida see tähendab?

Reprokojad peavad investeerima infrastruktuuri, mis on märksa kulukam kui Silicon Graphics’i Indigo-ruudu ostmine CD-mängijaks. Agfa Mainstream on üheks eeskujuks.

Trükikojad peavad mõtlema, kas mitte arendada enda külge reprokoda, või vähemalt selle väljarüki-osa. Ma ei mõtle viimase aja trendi, kus läbikukkunud repro trükikojaga liidetakse, vaid pigem konkurentsi ideede- ja tööjõu-turul — kes suudab pakkuda lahenduse, mis tähendab võitu ajas?

Kujundajad peavad tegema endale selgeks selle, "kuidas rattad ringi käivad" ning õppima olemasolevat õieti ära kasutama. Tegelikult on võimalik toote valmimist märkimisväärselt kiirendada paari õige otsusega ettevalmistusprotsessi käigus — tuleb vaid teada, mida otsustada.

LISALUGEMIST

vt. www.uniprint.ee/unipress